Konstruktion som tål öknens villkor i Mellanöstern

Hundratals betongbyggnader är under uppbyggnad i Mellanöstern. Då kan man undra hur byggbesättningar skyddar dem mot härjningar av ett svidande ökenklimat? Iltaz Alam, expert på kuvertbyggnader hos GCP Applied Technologies, ger några förklaringar.

Mellanöstern ser just nu en konstruktions-boom med mer än en biljon USD av stora projekt som planeras att slutföras 2030, sade Alam. Fastän betong är väldigt hållbart i applikationer under markytan, så blir regionens förhållanden ett ordentligt test för materialet.

Betongutmaningar i klimatet i Mellanöstern

  • Extrema säsongsbetonade och daglig temperatur
  • Brett spektrum av luftfuktighet och fuktighet från heta fuktiga ytor till luftkonditionerade interiörer
  • Klorider och sulfater i grundvattnet

Utan det skydd som erbjuds av ett högpresterande membran för vattentätning, så är betongen sårbar för strukturell försämring under sådana aggressiva förhållanden. Kemiska, UV och mekaniska skador kan alla äventyra systemets effektivitet. När man anger ett vattentätningssystem under markytan är det viktigt att överväga hur resistent det är. Det är särskilt viktigt när resultaten varierar från stress-sprickor till totala översvämningar som kan bli astronomiskt dyrt.

Korrosion på armeringsjärn är ett betydande problem för armerade betongstrukturer i Mellanöstern, då klorid tränger in genom luftburna salter eller så kommer klorider och sulfater genom marken och detta är den mest frekventa orsaken. I varmare klimat är processen snabbare, då varje extra 10° C ger en fördubbling av diffusionshastigheten. När stål korroderar, spricker betongen, vilket gör problemet värre. Fullt skydd kan endast uppnås med en fysisk barriär till vatteninfiltrationen, så som ett kemiskt resistent bundet membran för vattentätning.

Väl fungerande projekt

Produkter och material förväntas leverera långsiktig prestanda för nya byggnader och byggnadsprojekt i Mellanöstern, och många av dessa ska räkna med en livslängd på över 100 år.

Tunnelbanesystemet Doha Metro Rail i Qatar som är värt flera miljarder dollar, är inget undantag. Här såg man en specifikation av mer än 1,000,000 m2 av högpresterande PREPRUFE® , vattentätningssystemet tillämpades här före byggnationen, men under marken, för att skydda mot grundvatten och med en 120 års livslängd.

Ett annat järnvägsprojekt, som förbinder de heliga städerna i Saudiarabien, Haramain High Speed Railway hade utmaningen att bygga fyra nya stationer på bara fyra år, i extrem värme och i ökenförhållanden. PREPRUFE® 300R membran för vattentätning valdes för att ge sitt enastående skydd till alla byggelement under och över vattenlinjen.

Fördelen med Preprufe

Yrkesskicklighet är nödvändigt för att uppnå en hållbar struktur. Betong- och membraninstallation måste övervakas av kvalificerad och erfaren personal. System som minimerar risker vid installation, är därför mycket fördelaktiga i tuffa ökenförhållanden.

Med dess enkla lager och med självhäftande applicering direkt till våt eller torr cement, skapar PREPRUFE® en ogenomtränglig tätning och erbjuder enkel och effektiv detaljutformning. Det minskar risken för mänskliga misstag under installationen, det sparar tid, kräver få tillbehörsprodukter och minskar kostnaden för övervakning på plats.

Alla nya byggprojekt i Mellanöstern är avgörande för regionens fortsatta tillväxt och utveckling. Effekterna av ett misslyckande är betydande. Att specificera ett vattentätningssystem som klarar klimatets krav är ett absolut måste för en lång och tillförlitlig livslängd.

För mer information om alla PREPRUFE® produkter, gå till preprufe.com. För mer allmänna frågor, inklusive tekniska frågor på plats eller annan support, vänligen skicka e-post till preprufe@gcpat.com.

Tags
  • Betong
  • Lösningar under mark
  • Mass transit
  • Preprufe®
  • Transportation Infrastructure
  • Water stop
  • Waterproofing